Lentokoulutus

Lentokoulutus

Lentokoulutus

Kauttuan Ilmailukerho kouluttaa!


Ilmailukerhomme kouluttaa uusia lentolupakirjoja omilla koulutusluvillaan. Lentokoulutusta annetaan tällä hetkellä sekä LAPL(A)-, että PPL(A)-lupakirjoja varten. Lisäksi koulutamme yölentokelpuutuksia ja meillä onnistuu myös vanhentuneen lupakirjan tai kelpuutuksen uusinta. Pääasiallisena koulutuspaikkana toimii Euran lentokenttä, mutta yölentokoulutusta lennämme myös Vampulan lentokentältä.

Miksi lentää lentolupakirja?

Lentolupakirjan haltijana mahdollisuutesi ovat rajattomat! Voit lentää ystäviesi kanssa katsomaan kotimaisemia ilmasta käsin, lentää työreissulle Joensuuhun tai lähteä vaikkapa viikonloppureissulle Kuressaareen. Sinä päätät!

Kuka voi lentää lentolupakirjan?

Moottorikonelupakirjan, LAPL:n tai PPL:n, saaminen edellyttää 17 vuoden ikää, mutta koulutuksen voit aloittaa jo 16-vuotiaana. Lisäksi sinun tulee saada ilmailulääkärin myöntämä ilmailun lääketieteellinen kelpoisuustodistus, mikä edellyttää käytännössä normaalia terveyttä. Muita erityisiä rajoituksia ei lentolupakirjan suorittamiselle ole.

Mikä on LAPL(A)?

LAPL(A) tulee sanoista Light Aircraft Pilot Licence (Aircrafts). LAPL-lupakirjalla saat lentää kaikkia korkeintaan 2000 kg lentoonlähtömassaltaan olevia yksimoottorisia lentokoneita ja kuljettaa enintään neljää henkilöä kyydissäsi. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että saat lentää käytännössä kaikkia perinteisiä ilmailukerhojen koneita, eli LAPL riittää sinulle hyvin, mikäli lentäminen on sinulle vain harrastus. Lupakirjaan saat lennettyä lisäksi muun muassa yölentokelpuutuksen, mutta esimerkiksi mittarilentäminen ja metsäpalonvalvontalennoille osallistuminen lentäjänä vaatii jo vähintään yksityislentäjän lupakirjan, PPL:n.

Lupakirjakurssiin sisältyy noin 100 h teoriaopiskelua sekä vähintään 30 h koululentoja.

Mikä on PPL(A)?

PPL(A) vastaavasti tulee sanoista Private Pilot Licence (Aircrafts), eli yksityislentäjän lupakirja. Yksityislentäjän lupakirja on hieman perinteisempi versio moottorikonelupakirjoista ja se mahdollistaa hieman laajemmat oikeudet kuin LAPL, sillä PPL:ssä ei ole esimerkiksi rajoituksia suurimman lentoonlähtömassan tai matkustajamäärän suhteen. PPL-lupakirjaan voi myös yölentokelpuutuksen lisäksi lentää muun muassa mittari- tai monimoottorikelpuutuksen sekä osallistua metsäpalonvalvontalennoille lentäjänä. Harrastelentäjälle juuri tuo metsäpalonvalontalennoille osallistuminen on painavin syy hankkia PPL, sillä esimerkiksi monimoottorilentäminen ei ole kovinkaan monelle saavutettavissa oleva harrastemuoto.

Lupakirjakurssiin sisältyy sama noin 100 h teoriapaketti kuin LAPL-lupakirjaan sekä vähintään 45 h koululentoja.

Miten ja milloin koulutuksen voi aloittaa?

Lupakirjan suorittaminen kannattaa aloittaa teoriakurssin aloittamisella. Kerhomme oppilaat ovat perinteisesti käyneet LAPL/PPL teoriat verkkoteorioina, emmekä järjestä teorioita lähiopetuksena itse ollenkaan. Kun teoriaa on hieman lukenut pohjille, on huomattavasti antoisampaa siirtyä lentokoulutukseen. Teoriakoulutusta ei kuitenkaan ole välttämätöntä suorittaa kokonaisuudessaan ennen lentokoulutuksen aloittamista, vaan sitä voi edistää lentokoulutuksen ohella.

Koulutuksen voi aloittaa periaatteessa mihin aikaan vuodesta tahansa, sillä jokaista koulutuksen aloittavaa käsitellään yksilönä, eikä koulutukseen kuulu ryhmäopetusta. Koska talvella sää on usein kuitenkin hieman kehno, päivä on lyhyt ja kiitotie lumessa, on kerhomme kalusto talviunilla marraskuun alusta helmikuun loppuun. Tästä syystä lentokoulutus on tauolla talviajan. Talvi on kuitenkin otollista aikaa opiskella teorioita!

Mitä lentokoulutus maksaa?

LAPL- ja PPL-lupakirjoille yhteinen verkkoteoriakurssi maksaa meidän kauttamme ostettuna 1500 €. Koulutuksen tarjoaa Vesivehmaalla toimiva lentokoulu Blue Skies Aviation. Verkkoteoriakurssi on käytettävissä 24kk ja sen jälkeen suoritettavat koulutusorganisaation teoriakokeet on mahdollista tehdä Eurassa. Teoriakurssi laskutetaan yhdessä erässä ennen kurssin aloittamista.

Koululentotunti maksaa kerhossamme tällä hetkellä OH-PDF:llä 222 €/h. Hinta voi muuttua aina johtokunnan päätöksellä esimerkiksi polttoaineen hinnan mukaan. LAPL:n osalta lentokoulutuksen kokonaiskustannukset ovat siis alkaen 6660 € ja PPL:n 9990 €. Lentokoulutus laskutetaan säännöllisin väliajoin aina toteutuneiden lentotuntien mukaan, eli koko summaa ei tarvitse maksaa kerralla.

Näiden kustannuksien lisäksi on hyvä tiedostaa, että muita kustannuksia aiheutuu muun muassa ilmailulääkärin tarkastuksesta (~300 €), viranomaisen teoriakokeista (~300 €), viranomaismaksuista (~300 €) sekä kurssin jälkeen suoritettavasta lentokokeesta tarkastuslentäjän kanssa (~500 €).

Kuinka kauan lentokoulutus kestää?

Lentolupakirjan lentäminen vaatii paljon töitä ja kannattaa varautua, että se ottaa oman aikansa. Kokonaisuudessaan lupakirjan lentäminen ottaa aikaa realistisesti noin vuoden verran. Lopullinen koulutukseen kuluva riippuu muun muassa sinun omista aikatauluistasi, lennonopettajan aikatauluista, koneiden käytettävyydestä ja säästä.

Mitä yölentokelpuutus tarkoittaa?

Yölentokelpuutuksen voi lentää sekä LAPL- että PPL-lupakirjojen haltijat. Yölentokelpuutus mahdollistaa nimensä mukaisesti lentämisen yöaikana, mikä eroaa jonkin verran päivällä lentämisestä. Yölentokelpuutus sisältää yhden lähiopetuksena toteutettavan teoriapäivän sekä vähintään 5 h lentokoulutusta yöllä. Yölentokelpuutuksen teoriat ja lennot kustantavat yhteensä noin
1500 € (lopulliset kustannukset riippuvat muun muassa käytettävästä koulutuspaikasta). Yölentokurssin jälkeen ei tarvitse lentää erillistä tarkastuslentoa, vaan kepluutus tulee ainoastaan hakea Traficomilta lentolupakirjaasi.

Minulla on jo jokin lupakirja ja haluaisin korottaa sitä. Miten se on mahdollista?

Lupakirjan korottaminen on usein kevyempää kuin koko lupakirjan lentäminen alusta asti. Tarvittava koulutusmäärä riippuu aiemmasta lupakirjastasi sekä siitä, mihin lupakirjaan haluaisit korottaa. Alla muutama esimerkki.

Ultrakevytlupakirja -> LAPL(A). LAPL/PPL-teoriat tulee suorittaa kokonaisuudessaan. Aikaisemman lentokokemuksen mukaan voit saada lentokoulutuksesta korkeintaan 15 tuntia hyvitystä.

Ultrakevytlupakirja -> PPL(A). LAPL/PPL-teoriat tulee suorittaa kokonaisuudessaan. Aikaisemman lentokokemuksen mukaan voit saada korkeintaan 10 tuntia hyvitystä.

LAPL(A) -> PPL(A). Teorioita ei tarvitse suorittaa uudestaan. Lentokoulutusta 15 tuntia, eli LAPL/PPL-lupakirjaluokkien erotus.

Voinko lentää lupakirjan saatuani ulkomaille?

Kyllä voit, mikäli suoritat englannin kielen radiopuhelinhoitajan kelpuutuksen. Kelpuutukseen saat preppausta lennonopettajaltamme ja kielitaitomerkinnän voit suorittaa kielitaitotarkastajan kanssa.

Minulla on vanhentunut lentolupakirja, miten saan sen uudelleen voimaan?

Lentolupakirjan uudelleen voimaan saattamiseksi tulee lentää tarvittava määrä kertauskoulutusta. Kertauskoulutuksen tarve riippuu muun muassa lentokokemuksesta sekä siitä, kuinka kauan kelpuutuksesi ovat olleet vanhana. Kysy koulutuspäälliköltämme sinun kertauskoulutustarpeestasi.

Keneen otan yhteyttä?

Koulutuspäällikkömme yhteystiedot löydät täältä.