Lentäminen harrastuksena

Lentäminen harrastuksena

Lentäminen harrastuksena

Kauttuan Ilmailukerho on pop


Kiinnostaako lentäminen harrastuksena? Jos näin on, niin et varmasti ole ainoa. Ilmailu on aina kiinnostanut ihmisiä suuresti, eikä syyttä. Lentäminen tarjoaa unohtumattomia elämyksiä sekä uusia haasteita aktiiviselle ihmiselle. Lentäminen on tunnetusti helppo ja nopea tapa matkustaa, mutta kuvittelepa itsesi ohjaajan paikalle, jolta pääset itse hallitsemaan lentokonetta. Sitä ei voi sanoin kuvailla, joten se pitää kokea!

Kauttuan ilmailukerho on perinteinen, mutta aktiivisesti aikaansa seuraava ilmailukerho. Kerholla on oma lentokenttä, jota se itse ylläpitää. Omalta lentokentältä toimiminen helpottaa harrastusta, jos toimintatapoja vertaa lentoasemiin, joilla toimii myös lennonjohto. Oma lentokenttä säästää siis kallista vapaa-aikaa, joka monella saattaa olla kiven alla. Kauttuan ilmailukerho panostaa suuresti harrastuksen turvallisuuteen. Lentoturvallisuusasiat ja kaluston kunto ovatkin meille ensiarvoisen tärkeitä asioita, joista ei missään tilanteessa tingitä. Kaluston huoltotoiminnassa noudatetaan tinkimättä kaikkia huoltotoiminnasta annettuja viranomaismääräyksiä. Myös lentokoulutuksessamme painotamme turvallisuusseikkoja ja hyvää ilmailutapaa. Vain tällä tavoin varmistetaan maksimaalinen turvallisuus.

Järjestämme vuosittain lentolupakirjaan tähtäävää lentokoulutusta. Tule sinäkin kurssillemme ja hanki itsellesi harrastus, joka tarjoaa upeita elämyksiä ja lukemattomia uusia seikkailuja. Ota yhteyttä jo tänään!


Mikä on ultra?

Ultrakevyt ilma-alus on yksi- tai kaksipaikkainen yleisilmailun ilma-alus. Sen suurin sallittu paino polttoaineineen, ohjaajineen, matkustajineen ja matkatavaroineen on 450 kg. Yksipaikkainen ultra saa painaa 300 kg. Suurimmillaankin ultra painaa siis noin puolet vanhoista yleisilmailulentokoneista, Cessnoista, Pipereista jne. Ultrakevytlentämistä on ollut tapana sanoa myös kevytilmailuksi.


Ovatko riippuliitimet ultria?

Ovat kyllä. Ne ovat painopisteohjattuja A-ultraluokan lentokoneita. Ohjainpinnoilla varustetut ultrat eli enemmän perinteisiä lentokoneita muistuttavat ultrat kuuluvat B-ultraluokkaan. Ultrat ovat meluisia, vetoisia, haisevia kaksitahtimoottorisia härveleitä... vai mitä? Sellaisiakin on. Nykyaikainen ultrakevyt lentokone on kuitenkin hiljainen nelitahtimoottorilla varustettu ilma-alus, jolla matkustaa nopeasti, miellyttävästi ja viihtyisästi. Sitä paitsi joidenkin ultrien kaksitahtiset moottorit on suosiolla vaihdettu nelitahtisiin.


Kuinka nopeasti, miellyttävästi ja viihtyisästi ultralla sitten oikein lentää?

Tyypillisen ultrakevytkoneen matkanopeus on noin 140 km/h. Modernin ultrakevyen lentokoneen matkustamo on avaran ja valoisan tyylikäs. Se tarjoaa näkyvyyden kaikkiin suuntiin.


Millainen moottori ultrassa on?

Ultrakevyen lentokoneen suuri etu on, että sen moottori on alunperin suunniteltu vastaamaan juuri ultran vaatimuksia. Sen antama teho on 80-100 hevosvoimaa ja sen käyttämä polttoaine voi olla lentobensiiniä tai autobensiiniä.


Saako ultralla lentää taitolentoa? Entä yölentoa?

Ei. Ultria ei ole tarkoitettu taitolentoa varten eivätkä ultrat ole yölentokelpoisia.


Miksi ultrilla sattuu niin paljon onnettomuuksia?

Kaikki lento-onnettomuudet tai oikeammin kaikki ilmailutoimintaan liittyvät poikkeukselliset tapaukset saavat aina julkisuutta. Niin se on ollut siitä lähtien kun ihminen on vapaaehtoisesti ilmaan noussut. Lentäminen on jutunkirjoittajalle luultavasti ns. helppo aihe. Ultrakevytvaurioita aiheuttavat kuitenkin ihmiset. Ilmailussa on tapana puhua pilot errorista. Ultrakevyillä lentokoneilla lennetään paljon. Niillä lentäminen on huomattavasti halvempaa ja niillä pääsee lentämään vähemmillä vaatimuksin kuin perinteisillä lentokoneilla. Lentämisen lainalaisuudet ovat kuitenkin samat. Lentokoneen ja olosuhteiden pitää olla kunnossa. Ultralentokoulutuksen on annettava edellytykset turvalliselle lentämiselle. Tärkein tekijä on kuitenkin aina ohjaaja. Ohjaajan ja kenttähenkilökunnan on toimittava taitavasti ja luotava vastuullisen lentämisen perinne, jossa turvallisuudesta ei koskaan tingitä.
Viimeaikaiset panostukset turvallisuuskulttuurin parantamiseen ja koulutukseen ovat laskeneet onnettomuuksien määrää huomattavasti. Vuonna 2016 onnettomuuksien määrä vähentyi merkittävästi eikä yleisilmailu vaatinut yhtään kuolonuhria.


Mitä ultralentäjän lupakirja maksaa?

Lupakirjan hinta koostuu teoriakoulutuksesta, lentokoulutuksesta ja viranomais- sekä lääkärimaksuista.

Kauttuan Ilmailukerhossa annettavan lentokoulutuksen hinta on 150 euroa / h ja vaadittava koulutuksen määrä on vähintään 25 tuntia. Usein kuitenkin vaaditaan jokunen lisätunti, jotta vaadittava osaamistaso saavutetaan ja oppilas voi turvallisesti jatkaa itsenäistä oppimista lupakirjan omaavana lentäjänä.

Mitä ultralentäminen maksaa?

Lentotunnin hinta on vähän runsas puolet perinteisen lentokoneen tuntihinnasta. Meillä lentotunnin hinta jäsenille on 80 euroa.


Mihin ultralla pääsee?

Melkeinpä mihin haluaa. Ultralentäjälle maailma on avoinna. Helsinki-Vantaa ja samankokoiset kansainväliset lentoasemat kannattaa kuitenkin jättää pois matkasuunnitelmasta, mutta muut lentokentät ovatkin saavutettavissa. Jos lentää ultrakevyellä vesitasolla, valinnanvaraa riittää. Kaikkialla maailmassa.


Onko ultrassa laskuvarjo?

Ultrakevyissä lentokoneissa ei useinkaan käytetä laskuvarjoa. Sitä vastoin lentokoneeseen voi olla asennettuna pelastusvarjo. Sen turvin lentokone matkustajineen selviytyy ehjänä maahan peruuttamattoman hädän tullen.


Miksi kerhon omalta lentokentältä on helpompaa toimia, verrattuna varsinaisiin lentoasemiin?

Omalta kentältä lentäminen säästää aikaa. Kenttäalueella liikkumista ei ole kerhon jäseniltä millään muotoa rajoitettu. Siksi koneen hallista ottaminen on nopeaa, eikä kaikista lennoista tarvitse jättää kirjallista lentosuunnitelmaa. Lentoasemilla puolestaan lenttäalueella liikkuminen on hyvin rajoitettua ja alueelle pääsy saattaa edellyttää kulkemista lentoaseman turvatarkastuksen läpi. Lisäksi lennonjohdon aukioloaikana jokaisesta lennosta on esitettävä virallinen lentosuunnitelma vähintään 30 min ennen lentoa (VFR).


Missä ultralla pääsee lentämään?

Meillä! Kauttuan ilmailukerholla on ultra!

Mitä muita vaihtoehtoja Kauttuan Ilmailukerholla on tarjota lentämisestä kiinnostuneille?

Kerhon toinen oma normaaliluokan lentokone on nelipaikkainen Piper PA28, OH-PDF jolla hoituvat kätevästi niin kotimaan matkailu kuin ulkomaan matkatkin. Kone on myös kerhon suorittamien palovalvontalentojen ykköskone.

Kerhon omistuksessa on myös Piper Warrior II, OH-PWB, joka on nelipaikkainen, hyvällä kantavuudella varustettu ns. normaaliluokan kone. Tällä koneella onnistuvat helposti vaikkapa ulkomaanmatkat koko perheen voimin. Näiden koneiden ohjaajalta vaaditaan vähintään joko LAPL(A) tai PPL(A) lupakirja. Esimerkiksi UPL(A) lupakirjan saa suhteellisen helposti korotettua LAPL(A) lupakirjaksi, jahka lentokokemusta on ehtinyt hieman kerryttämään.